Dziekan Wydziału Sztuki Pan prof. dr hab. Andrzej Markiewicz
oraz autor wystawy Pan dr Marcin Noga
uprzejmie zapraszają na wernisaż wystawy pt. „Przestrzeń dźwięk kolory”,
który odbędzie się 9 maja 2024 r. o godz. 18.00 w Galerii Biblioteki Pedagogicznej
w Radomiu przy ul. Kościuszki 5a.

Marcin Artur Noga od 2001 r. pracuje na Wydziale Sztuki Uniwersytetu Radomskiego im. Kazimierza Pułaskiego, gdzie prowadzi zajęcia dydaktyczne z zakresu grafiki komputowej, animacji i fotografii analogowej. W czerwcu 2019 r. obronił z wyróżnieniem rozprawę doktorską pt. „Transpozycja fali radiowej na obrazy cyfrowe” a jej promotorem był prof. Aleksander Olszewski.
Na swoim koncie ma ponad 50 wystaw zbiorowych i indywidualnych w Polsce i za granicą. Prowadził wykłady w ramach programu Erasmus+ oraz uczestniczył w konferencjach naukowych i seminariach.
Na jego twórczość artystyczną składają się elementy z dziedzin interdyscyplinarnych, gdyż proces kreacji zawiera w sobie również naukowe podejście do tematu, którym jest wykorzystanie matematyki, fizyki i informatyki w zbieraniu i przetwarzaniu danych cyfrowych potrzebnych do wygenerowania obrazu umożliwiającego wydruk 3D. Przestrzenne obiekty cyfrowe są ilustracją autorskiego procesu twórczego stanowiącego przemianę energii fali elektromagnetycznej w formy organicznych struktur będących przedstawieniem niewidocznych fal radiowych i powstają bez udziału sztucznej inteligencji.
Na indywidualnej wystawie w Galerii w Bibliotece Pedagogicznej w Radomiu, ul. Kościuszki 5A przedstawi prace z kilku cykli twórczych, których głównym motywem działań jest ukazanie przestrzeni niewidzialnej oraz subiektywna interpretacja rejestrowanych fal radiowych. Pierwsze wizualizacje z lat 2012-2015 zostały przedstawione w formie grafik cyfrowych poprzez nadanie falom odpowiednio dobranej kolorystyki prezentowane na papierze fotograficznym. Od 2015 roku chcąc przybliżyć odbiorcom zagadnienie będące pasją autora, podjął on liczne próby transponowania fal elektromagnetycznych na obrazy skonstruowane tak, aby oglądający prace mogli zanurzyć się w nieuchwytnej dla nich przestrzeni fal radiowych. Przy wykorzystaniu autorskich algorytmów i możliwości, jakie daje użycie drukarki 3D, powstały nowe cykle prac, w których przedstawiono falę elektromagnetyczną, która za pomocą nawarstwiających się elementów, ulega zmaterializowaniu w świecie rzeczywistym.
W 2023 roku autor podjął się realizacji swojego największego przedsięwzięcia twórczego, czyli iluminowanej przestrzennej struktury pt. „(anty)utopia”. Obiekt składa się z 16 bloków, a jego wydruk przestrzenny trwał łącznie cztery miesiące oraz wymagał wielu godzin obliczeń matematycznych w celu utworzenia tak szczegółowej struktury o wysokości blisko 3 metry.
W najnowszym cyklu „Krzywa róży” przedstawił obiekty cyfrowe będące przestrzennym rozwinięciem dwuwymiarowego wzoru matematycznego krzywej róży, którą badał włoski matematyk Guido Grandi w latach 1723-1728.